Vi ved at barnets læring er en frivillig og uforudsigelig proces, der ikke kan afgrænses til særlige situationer, bestemte relationer eller tidspunkter. Grundlaget for læring er tilstede, når barnet er aktivt, deltagende og i samspil med voksne og andre børn. Læring finder derfor både sted i planlagte, voksenstrukturerede aktiviteter som i hverdagens praktiske gøremål og rutiner samt i barnets leg og udforskning.Læring for det enkelte barn kan derfor indkredses til følgende tre læringsrum:
- Hverdagsrutiner
- Planlagte aktiviteter
- Legen
En meget stor del af hverdagen i børnehaven består af rutiner – f.eks. når børnene skal spise, rydde op, på toilet, tage tøj på m.m. Rutinerne er et vigtigt pædagogisk redskab til børnenes læring, fordi rutinerne er gentagende, konkrete og praktisk relaterede. Barnets læring fremkommer bl.a. igennem den rutinemæssige gentagelse, hvor medarbejderne har mulighed for at justere på læringskravene til de forskellige børn.
Barnet oplever rutinen som meningsfuld og gør sig erfaringer i løsningen af opgaven samtidig med, at de praktiske situationer åbner op for en masse læringsområder, som medarbejderne kan relatere til.
Børnehaven planlægger længerevarende pædagogiske forløb, som er tematiserede ud fra læreplanstemaerne. På baggrund af børnehavens læreplan og børnenes kompetencer udarbejder medarbejdere aktivitetsforløb for stuens børnegruppen og for den enkelte læringsgruppen. Læreplanen danner ramme for aktiviteterne, hvor børnegruppens interesser og udviklingsmuligheder former indholdet nærmere.
Små børn lærer gennem leg, og derfor må de planlagte aktiviteter tilrettelægges med afsæt i legens karakter. Det betyder, at aktiviteterne finder sted i en social interaktion mellem børn og voksne, hvor børnene får mulighed for at udforske, sanse og være kreative. Fysisk aktivitet styrker børnenes trivsel, udvikling og læring, og derfor bør dette element medtænkes i de planlagte aktiviteter.
For små børn er legen en grundlæggende beskæftigelsesform, der opleves af barnet, som en fri og lystbetonet aktivitet, der ikke har et ydre formål, men mere er et mål i sig selv. Legen har en lærende og udviklende funktion, hvorigennem barnet opnår nye erfaringer og udvikler sit kendskab til sig selv, andre mennesker og omverdenen.
Børns leg er en værdifuld og lærerig aktivitet i børnehaven, som kræver tid, rum og voksenstøtte. Vi har en særlig rolle i at skabe rammerne for børnenes leg, der bl.a. skabes igennem fortællingen eller den eksperimenterende tilgang, som børnene kan forholde sig nysgerrigt, undersøgende og skabende til.