I Jacob A Riis børnehave arbejder vi med en del moduler fra Hjernen&Hjertet, som alle er med til at skabe sammenhæng og effektivitet i arbejdet med kvalitet i det pædagogiske arbejde
TOPI
Et redskab, der er med til at styrke og kvalificere arbejdet med tidlig og forebyggende indsats. Gennem systematiske vurderinger af alle børns trivsel minimum 1 gang årligt, bliver det muligt at arbejde med en koordineret indsats allerede fra første bekymring.
Trivselsvurderingerne bygger både på den enkelte medarbejders individuelle vurdering af barnet samt en fælles vurdering. Medarbejderne vil derefter strukturere den fælles dialog om børnenes trivsel.
Dialogvurdering
Et pædagogisk redskab, der understøtter dialogen mellem forældre og medarbejderne om barnets læring, udvikling og trivsel i børnehaven. Derudover kan modulet anvendes til at dokumentere og reflektere over den pædagogiske praksis og indsats.
Barnets udvikling vurderes i forhold til de seks læreplanstemaer, samt relationer, trivsel og sundhed. Barnets forældre inddrages aktivt sådan, at medarbejderne og forældrene besvarer spørgsmål om barnet, som baggrund for den gode forældresamtale.
Med udgangspunkt i besvarelserne skal der afholdes forældresamtaler om barnets behov, ressourcer og udvikling, samt fastholdelse af de aftaler og indsatser, forældre og den enkelte medarbejder vurderer understøtter barnets videre udvikling bedst muligt.
Sprogvurdering
Det fremgår af Dagtilbudsloven, at alle børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, skal have foretaget en sprogvurdering, hvis der er forhold omkring f.eks. sprog eller adfærd, der tyder på, at barnet kan have behov for mere sprogstimulering
Vurderingen skal betragtes som et kvalificeret øjebliksbillede af barnets kompetencer i det danske sprog, og den kan hjælpe til at finde ud af, om der er noget, vi skal være særligt opmærksomme på i forhold til barnets sproglige udvikling.